magasinet-rus.dk

Forside Forebyggelse International Finland sætter grænser for alkoholmarkedsføring på nettet

Finland sætter grænser for alkoholmarkedsføring på nettet

Udskriv

En stramning af Finlands lov om markedsføring af alkohol betyder, at landet begynder at sætte begrænsninger for markedsføring af alkohol på de sociale medier, skriver den finske netavis yle.fi.

Præsident Sauli Niinisto godkendte i februar en række ændringer i landets allerede restriktive lov på området, som blandt andet betyder, at det ikke længere er tilladt at bruge forbrugerproduceret materiale og materiale, som er delt på sociale medier, i markedsføringskampagner for alkoholholdige produkter.
Markedsføring af alkohol, hvor forbrugerne opfordres til atdeltage i spil eller konkurrencer, vil heller ikke længere være tilladt.
Den nye lovgivning omfatter ikke privat kommunikation, men ifølge netavisen yle.fi vil den få indflydelse på, hvordan alkohol markedsføres på sociale medier. Den nye lov træder i kraft 1. februar 2015.
Finland har længe haft restriktive regler for markedsføring af alkohol, fordi man fra politisk side har ønsket at beskytte børn og unge mod markedsføringen. Blandt andet må der ikke reklameres for alkoholholdige produkter på bannere på offentlige steder og heller ikke på busser og tog eller ved busstop og togstationer.
Udenlandske studier viser, at alkoholmarkedsføring opfordrer til tidlig alkoholdebut og fuldskabsorienteret druk blandt unge, skriver yle.fi.