magasinet-rus.dk

Forside Alkoholkultur Markedsføring Regeringen gransker alkoholreklamer

Regeringen gransker alkoholreklamer

Udskriv

Hvis danske børn og unges alkoholforbrug skal nedbringes, skal der kigges på reglerne for alkoholreklamer, siger erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF)

altErhvervsminister Ole Sohn har nedsat et udvalg, som skal gennemgå de nuværende regler for markedsføring af alkohol.

-Vi kan se, at alkoholforbruget blandt børn og unge i Danmark er meget højt i forhold til andre lande. Hvis vi kan finde måder at nedbringe det, vil vi gøre det, og i den forbindelse vil vi se på lovgivningen omkring alkoholreklamer til børn og unge, siger Ole Sohn til netavisen Altinget.dk.
Reglerne er i dag sådan, at det ikke er tilladt at reklamere for alkohol i medier med mere end 30 pct. børn og unge, men ifølge Ole Sohn har internettet og mobiltelefonerne ændret måden, virksomheder kommer i kontakt med børn og unge på, og det er blandt andet det udvalget skal granske.
Udvalget skal aflevere en statusrapport til Erhvervs- og Vækstministeriet inden udgangen af marts 2013 og færdiggøre sit arbejde inden slutningen af 2013. Det er endnu uvist, om arbejdet vil munde ud i reelle lovinitiativer, skriver Altinget.dk.

I organisationen Alkohol & Samfund er man glad for Erhvervs- og Vækstministeriets initiativ.
- Der er meget positivt, at ministeren tager reglerne op til overvejelser. Markedsføring af alkohol lægger et stort drikkepres på danske unge, og det er meget svært at håndhæve regelsættet, som det er udformet i dag. Vi håber meget, at blive inviteret til at bidrage til udvalgets arbejde, siger Johan Damgaard Jensen fra Alkohol & Samfund.
Organisationen forventer, at konferencen om Markedsføring og drikkepres, som løber af stablen i november, vil give gode in-put til det politiske arbejde.