magasinet-rus.dk

Forside Alkoholkultur Markedsføring

Markedsføring

Alkoholindustriens syv hovedbudskaber

Udskriv

Syv budskaber fra alkoholindustrien skal forhindre politikerne i at lovgive effektivt  om markedsføring,  siger EUCAM, det europæiske center for overvågning af alkoholmarkedsføring.

 

Carlsberg overholder ikke frivillig aftale

Udskriv

Hverken Carlsberg eller de øvrige ølgiganter  lever ikke op til frivillig aftale om mærkning af deres produkter på det britiske marked. Nu bliver de hængt ud til offentlig skam og skændsel.

 

 

Cult - en producent selvreguleringen ikke kan nå

Udskriv

Historien om Cults alkoholreklamer er historien om et reguleringssystem, der mangler håndhævelsesmuligheder og som kun kan udtale kritik. Efter utallige klagesager overvejer politikerne nu at skærpe sanktionerne overfor reklame-metoder, som bryder reglerne.

 

Reklamer for alkohol - målrettet unge

Udskriv

Europæiske unge bruger mere og mere tid på internettet. Især de sociale medier er populære, og det har alkoholproducenterne forstået at udnytte i deres markedsføring, siger EUCAM, det europæiske center, der overvåger markedsføring af alkohol.

 

Reklameforbud i rødvinens hjemland

Udskriv

Det er ikke kun snusfornuftige Sverige, der benytter sig af forbud. Det gør de varmblodede franskmænd også. Alkoholreklameloven Loi Evin blev vedtaget i Frankrig i 1991 for at beskytte folkesundheden.

 

Ulovlig markedsføring på nettet?

Udskriv

Forbrugerombudsmanden har taget initiativ til at få undersøgt, om børn og unge udsættes for reklamer, der er på kant med markedsføringsloven, når de surfer på internettet. Der er blandt andet reklamer, der opfordrer til indtagelse af alkohol eller andre rusmidler. Initiativet bakkes op af en lang række organisationer og foreninger.

 

Markedsføring forværret efter klager

Udskriv

Danmarks fire ungdomsrejsebureauer har gjort sig uheldigt bemærket i den senere tid. Det har de faktisk gjort længe; det er bare først nu, der er kommet fokus på det.

 

Farvel til klassiske alkoholreklamer

Udskriv

I de senere år er der blevet færre alkoholreklamer af den klassiske type i mediebilledet. I stedet er alkoholindustrien begyndt at benytte sig af sponsor, som er reklame på en mere diskret måde. Hos Alkoholpolitisk Landsråd har halvdelen af alle sager om alkoholmarkedsføring med sponsorskab at gøre.

 

Fire sager om alkoholreklamer

Udskriv

Her er fire eksempler på reklamer, som Bad Ad har klaget over til Alkoholreklamenævnet - og nævnets afgørelse

 

 

 
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL