magasinet-rus.dk

Forside Alkoholkultur Markedsføring Promovering i nattelivet skaber drukkultur

Promovering i nattelivet skaber drukkultur

Udskriv

Mængderabat og mangel på siddepladser er et par af de metoder,som udskænkningssteder bruger til at øge salget, viser ny undersøgelse.

alt

Promovering af alkohol på barer og diskoteker spiller en vigtig rolle for den drukorienterede alkoholkultur, som er udbredt blandt unge i Danmark, konkluderer en ny rapport fra Center for Rusmiddelforskning ved Aarhus universitet. Diskoteker og barer, som er målrettet de yngre målgrupper, er indrettet og drives på en måde, der sigter mod, at gæsterne skal være fulde. Det viser en feltundersøgelse foretaget af en række forskere ved centeret.
Forskerne har gennem en længere periode observeret adfærden blandt både gæster og personale på 20 udskænkningssteder landet over og gennemført interview med 41 bartendere, dørmænd og diskoteksgæster, og de konkluderer blandt andet, at tilbud om happy hour, fri bar og såkaldte startpakker, som er udbredte i det ’unge’ natteliv, er med til at øge den enkelte kundes indtag af alkohol. Det øgede salg understøttes desuden af, at barpersonalet visse steder får udleveret manualer i, hvordan de kan booste salget af alkohol.

alt

Samtidig med rapporten fra Center for Rusmiddelforskning udkom også Alkohol & Samfunds rapport om markedsføring af fænomenet 16+ fester. 

Den viser, at også unge ned til 15-16 år er mål for alkoholmarkedsføring.
Rapporten '16+ fester i Danmark – markedsføring på de sociale medier'
kan rekvireres på mailadressen Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.

alt

SPEEDDRUK
Sociolog Sébastien Tutenges, som er hovedforskeren bag undersøgelsen, nævner tre faktorer, som er med til at skabe et drukorienteret miljø: Udskænknings-metoden, promovering af alkohol og logistikken på udskænkningsstederne.- Shottet er ét eksempel. Det er en speeddruksteknologi, som har været med til at omkalfatre nattelivet, der hvor de yngste kommer. Shots er nemme og hurtige at have med at gøre. Det kan sælges med mængderabat fra bakker ude i baren, det smager ofte sødt og er med til at give en hurtig rus, fortalte Sébastien Tutenges i april på konferencen 'Sikkerhed i det danske natteliv', hvor undersøgelsen blev offenligg jort. 

En anden vigtig faktor, som, forskerne mener, er med til at øge indtaget af alkohol blandt nattelivets gæster, er manglen på siddepladser og steder at stille sin drink fra sig på diskotekerne. Undersøgelsen peger, ifølge Tutenges, i retning af, at man ikke kan forklare danske unges drukkultur alene med, at den danske kultur er drikfældig. Han mener, at promoveringen fra udskænkningsstederne er medvirkende til at skabe kulturen og opfordrer til, at der sættes grænser for promoveringen af alkohol i nattelivet.
- Når man som ung går i byen i Danmark, gelejder rammerne i retning af druk. Det er klart, at udskænkningsstederne skal have lov til at gøre en aktiv indsats for at sælge deres varer, men man kunne godt se på, hvor grænsen skal gå for, hvor manipulerende de rum, hvor udskænkningen foregår, må være, siger Sébastien Tutenges. Undersøgelsen er en del af et større forskningsprojekt om sikkerhed i nattelivet, hvor forskerne blandt andet også har undersøgt arbejdsvilkårene for bartendere og dørmænd, som blev offentliggjort i rapporten ’Sikkerhedsproblemer i det danske natteliv’ i april.