magasinet-rus.dk

Forside Forebyggelse Forskning og Undersøgelser Spritbilister tror, de har kontrol

Spritbilister tror, de har kontrol

Udskriv

Spritbilister har ikke en særligt risikosøgende personlighed, men oplever tværtimod, at det at køre i påvirket tilstand er normalt og noget, de kan kontrollere, viser en ny undersøgelse

•    Spritbilisme er hvert år er skyld i 10.000-17.000 dødsulykker i Europa.
•    10.000 danskere dømmes hvert år for spirituskørsel
•    25 pct. af alle danske bilister har prøvet at køre bil, mens de var påvirkede af alkohol.                                           

Spritbilister har ikke en særligt risikosøgende personlighed, men oplever tværtimod, at det at køre i påvirket tilstand er normalt og noget, de kan kontrollere, viser en ny undersøgelse støttet af Trygfonden og foretaget af forskere ved Sociologisk Institut ved Københavns Universitet.
Undersøgelsen er baseret på kvalitative interview med 25 mænd og kvinder, som er dømt for spirituskørsel, og afdækker, hvordan spritbilister opfatter og forholder sig til risiko.
Professor Margaretha Järvinen og Lars Fynbo har netop publiceret en artikel om undersøgelsen i British Journal of Criminology. Ifølge den benytter spiritusbilister en række ofte modstridende argumenter til at neutralisere og normalisere den risiko, de udsætter andre for, ved at køre under påvirkning af alkohol.
Undersøgelsen fandt særligt fire opfattelser, som spiritusbilisterne brugte til at retfærdiggøre deres lovovertrædelse.
Blandt andet er det en almindelig opfattelse blandt interviewpersonerne, at det var en ufrivillig handling at køre i påvirket tilstand. Det var noget, der skete for dem, fordi de var fulde.
Mange af interviewpersonerne mener dog samtidig, at det er muligt at lægge en strategi, og på den måde undgå at blive taget, når man kører spirituskørsel. For eksempel ved at køre en bestemt rute hjem eller ved at køre forsigtigt, men ikke så forsigtigt, at man vækker opsigt.
Et tredje meget udbredt synspunkt blandt spritbilisterne er, at de er i kontrol, selv om de er påvirket af alkohol. Spritbilisterne opfatter sig selv som gode bilister, og derfor er der ingen fare, selv om de er påvirkede.
Den sidste meget udbredte opfattelse var, at det er normalt, at køre bil under påvirkning af alkohol.

- De fleste danskere kører spirituskørsel, de andre har bare været så heldige ikke at blive taget, var et almindeligt synspunkt blandt de interviewede.

Undersøgelsen ’The Best Drivers in The World - Drink-Driving and Risk Assesment, Lars Fynbo og Margaretha Järvinen kan købes hos British Journal of Criminology på  http://bjc.oxfordjournals.org