magasinet-rus.dk

Forside Synspunkt Rusmiddelkultur Med Carlsberg på udebane

Med Carlsberg på udebane

Udskriv

I Champions League-finalen den 23. maj mødtes Liverpool og italienske AC Milan, Liverpool med Carlsbergs logo på trøjerne. 2 – 300 mill. seere var på plads. Værdien af kampens massive globale eksponering var enorm og nåede med TV ud til de hastigt voksende ølmarkeder i Afrika og Asien. Her nyder alkoholproducenter godt af de manglende reklamebegrænsninger og dermed hensynet i forhold til børn og unge.

Alkoholbranchens satsning mod nye og lovende markeder på disse kontinenter, og specielt mod ungdommen, virker kynisk. Lad mig bruge blot et øjeblik på Malawi i Østafrika, et af verdens fattigste lande. Ifølge WHO er Malawi’s befolkningstal næsten 13 mio., hvoraf næsten halvdelen er under 15 år. Den forventede levalder er kun 40 år. Landet er hårdt ramt af hiv/aids. Det gennemsnitlige alkoholforbrug er årligt 1,5 liter pr. voksen, og 77% har aldrig drukket alkohol. Så øl skal de have, - markedet er stort!

Vind din egen jet
Danske Carlsberg kastede sine milde øjne på Malawi allerede i 1960’erne. I dag er landet nærmest farvet grønt af Carlsbergs kendte logofarver. Rapporter, vi får tilbage fra folk, der arbejder med bistandshjælp i Malawi, fortæller om konkurrencerne. Konkurrencer med budskaber som: ”Indsend kapslerne fra flaskerne og vær med i lodtrækningen om en udlandsrejse med fly i syv dage sammen med syv venner. Vind din egen jet. Carlsbergs øl realiserer dine drømme og sørger for drivkraft til livets lyse sider.”

Store kontraster
TV-billederne i Malawi ruller over skærmen fra festen og præmieudtrækningerne. Den endeløse række af unge, til fest svingende med ølflasker, ses på den bedste sendetid. En underlig oplevelse af tøjlesløs markedsføring og meget anderledes end den regelstyrede reklame, vi kender fra Carlsbergs hjemmemarked, hvor vi trods alt som en lille arrig terrie kan blive ved med at bide dem i haserne. Kontrasten til landbyslivets hverdag og den daglige kamp for at overleve kan næppe blive større.

Klart og mørkt øl
På sin egen internetside i Malawi fortæller Carlsberg, der får sit klare øl brygget hos Southern Borders Limited, historien om den offentlige danske tjenestemand, som i 1967 besøgte Malawi. Til sin store fortvivlelse fandt han ikke det gode, krystalklare øl, som han var vant til hjemmefra.

Det blev starten på et næringspolitisk projekt, hvor Carlsberg byggede sit første bryggeri uden for Danmark. I dag ejer Carlsberg knap 50% af aktierne i dette bryggeri, som har mindst 97% af markedsandelen på klart øl i konkurrence med det mørke uklare øl, som er produceret af majs.

Hvad indad tabes, må udad vindes
Carlsberg har gode erfaringer med at arrangere gadefester i de større byer. Man afspærrer hele gadekvarterer i 24 timer. Der leveres god musik, og øl sælges til yderst gunstig pris. Der kan være helt op til 20.000 mennesker på én gang, børn, unge og ældre blandet sammen.

Ifølge Carlsberg drikker hver malawianer nu i gennemsnit 9 liter øl åligt, men der er jo lang vej til danskernes godt 90 liter øl årligt. Man er jo presset på hjemmemarkedet – hvad indad tabes, må jo udad vindes. Aktiekurserne steg jo netop nu. 400 millioner gør godt på bundlinjen.